מגדל הטורבינה

בנייה ירוקה ואקולוגית היא תחום בנייה חדשני יחסית אשר תופס תאוצה בשנים האחרונות.
זאת עקב תרומתו הרבה לאיכות הסביבה ולחיסכון במשאבי בנייה וטבע. פרויקט מגדל הטורבינה הוא דוגמא טובה ליישום העקרונות האקולוגיים בבנייה. 

 

מהי בנייה ירוקה?

בנייה ירוקה, הנקראת גם בנייה אקולוגית מהווה למעשה אופן בנייה אשר מטרותיו הן לתכנן ולבנות מבנים שונים בהתאם ובהתחשב בתנאי הטבע והסביבה. זאת תוך יישום עקרונות אקולוגיים שונים. לדוגמא- בנייה תוך שימוש בחומרים ממוחזרים, טבעיים, ניצול נכון של אנרגיות טבעיות כמ ואנרגיית השמש והמים, שימוש במים למספר מרובה של צרכים, ופעולות נוספות רבות. המטרה בנייה ירוקה נולדה למעשה מין ההבנה שמשאבי העולם המצויים לראשות האם אינם אינסופיים, ועלול לבוא היום בוא ניקלע למשברי קיום קריטיים עקב כך. בנוסף, האדם שהוא בעל החיים הדומיננטי בכדור הארץ ואשר לא היה מודע לנזקים אותם גרם לטבע, ושלמעשה עלולים לפגוע גם בו בעתיד, התנהל בצורה שאיננה מטיבה עם הסיבות הטבעיות וצורת החיים הנוספות, וכמו כן בבזבזנות של משאבים.

העקרונות האקולוגיים שמרכיבים את סגנון הבנייה הירוקה יכולים לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, רבות ומגוונות, וכל העת קמות שיטות חדשות וחידושים טכנולוגיים לבססה כשיטת בנייה מרכזית. פרויקט "מגדל הטורבינה היא דרך מצוינת לבחון את ביטויי העקרונות הללו.

 

פרויקט מגדל הטורבינה

פרויקט מגדל הטורבינה הוא פרויקט שהוצג לראשונה במהלכו של כנס לבנייה ירוקה. מגדל הטורבינה הוא למעשה בניין מגורים בדמות מגדל, ולא 40 קומות. המגדל מבוסס על בנייה אקולוגית והוא מקיים ניצול של הגובה והמים האפורים המתנקזים מהאמבטיות והכיורים האגורים בו. המים האפורים שמגיעים מ-20 הקומות העליונות מתנקזים אל מכלים ומהם יורדים על טורבינה אשר ממוקמת בתחתית. בעזרת המים, הטורבינה פועלת ומייצרת את החשמל לשימוש המגדל. המים האפורים מהטורבינה משמים לצרכים נוספים כמו השקיה וכו'. הבניין, אשר גובהו רב כל כך, מאפשר ניצול יעיל מאוד של השטח, משום שהוא בנוי לגובה ולא מתפרש על שטח בסיס נרחב. בנוסף, המים האפורים אשר נופלים מגובה רב (של כ-15 קומות) משמשים להפעלת הטורבינה שמייצרת את החשמל. פרויקט הטורבינה מהווה פריצת דרך חדשנית ויעילה ליישום העקרונות האקולוגיים של הבנייה הירוקה ההולכת ומשתרשת בשגרת חיינו.