מהי בניה מתקדמת?

מה זו בנייה ירוקה?

מרבית הבתים הנבנים בארץ נבנים בשיטת הבניה הנפוצה בישראל, היא שיטת הבניה המסורתית, המתבססת על שימוש בחומרים כמו מלט, בטון ובלוקים. לעומתה, בניה מתקדמת היא שיטת בניה אלטרנטיבית בה נעשה שימוש בחומרי בניה בעלי משקל נמוך יחסית (לכן היא נקראת גם בניה קלה), כאשר חלקי הבית מוכנים מראש במפעל ומורכבים ישירות על גבי שלד המבנה באתר הבניה.

בבניה מתקדמת יסודות המבנה כמו גם הרצפה והממ"ד עשויים בטון בהתאם לתכנון הנדסי. על יסודות אלו מוצב שלד פלדה דקת דופן ומעליו גג (רעפים או אחר), ואילו מעטפת המבנה עשויה מאלמנטים טרומיים ומחומרי בניה כגון עץ, אלומיניום ולוחות גבס. חללי הקירות ממולאים בחומרי בידוד מיוחדים המעניקים למבנה בידוד תרמי ואקוסטי מעולה.

שיטת בניה זו היא שיטה ותיקה וכיום היא שיטת הבניה המועדפת במרבית המדינות בעולם המערבי- מאירופה וצפון אמריקה, דרך אוסטרליה יפן וניו זילנד. בישראל שיטה זו מוכרת ומיושמת כבר למעלה מארבעים שנה, אך אם בעבר שימשה שיטת בניה זו בעיקר לבניית מבנים לשימושים מסחריים כמו למשל משרדי מכירות, מחסנים, כיתות לימוד וכדומה, הרי שבשנים האחרונות ניתן לראות שימוש הולך וגובר בשיטת הבניה המתקדמת גם לצורך בניית בתי מגורים ברחבי הארץ.

 

מהם יתרונות שיטת הבניה המתקדמת?

 

בניה מתקדמת היא שיטת בניה ייחודית ולה יתרונות רבים, מבין החשובים שבהם ניתן לציין את היתרונות הבאים: מהירות הבניה, בידוד איכותי, עמידות בפני רעידות אדמה וכן יעילות וגמישות.

 

מהירות הבניה: משך הבניה של בית פרטי בבניה מתקדמת קצר באופן משמעותי מבניית בית בבניה מסורתית: חלקי המבנה מוכנים מראש במפעל בהתאם לתוכניות מפורטות ומדוייקות. את שלד המבנה מפלדה מקימים בתוך ימים ספורים ועליו מורכבים חלקי המבנה, אשר מוסעים מהמפעל לאתר הבניה, בתהליך קצר ומדוייק להפליא. לאחר הרכבת המעטפת כל שנותר הוא לחבר את תשתיות החשמל והמים ולבצע גימורים אחרונים. גישה זו לבניה מאפשרת לקצר באופן משמעותי את תהליך הבניה מכמה שנים לחודשים בודדים.

 

בידוד איכותי: רמת הבידוד בבתים הנבנים בשיטה זו גבוהה פי 2 מאשר בבניה מסורתית. חללי הקירותממולאים בחומרי בידוד מעולים ופרודוקטיביים במיוחד מה שאומר שמעטפת המבנה שומרת על הבית קריר בקיץ וחמים בחורף, מה שאומר חסכון משמעותי בצריכת החשמל לצורך חימום או קירור הבית.

 

עמידות בפני רעידות אדמה: הגמישות של שלד הפלדה מאפשר למבנה לנוע עם תנועות האדמה ולא להתנגד להן, תכונה המעניקה למבנה חסינות גבוהה מפני תזוזות קרקע כמו רעידות אדמה.

 

יעילות וגמישות: בניה מתקדמת מתאפיינת בתהליך תכנון ובניה יעיל במיוחד. חלקי המבנה מוכנים מראש בכמות מדודה ובהתאם לתוכנית מוקפדת ויסודית, מה שאומר קרוב לאפס פסולת בניה או טעויות בתכנון. חומרי הבניה הקלים מאפשרים גמישות רבה בשלבי התכנון והביצוע במהירות וללא תסבוכות, מה שמאפשר חיסכון משמעותי בעלויות.

 

בניה מתקדמת היא גם בניה ירוקה

 

עקרונות הבניה הירוקה באים לידי ביטוי בשיטת הבניה המתקדמת בכמה אופנים: בניית חלקי הבית מראש במפעל מצמצמת משמעותית את פסולת הבניה והופכת את אתר הבניה לפחות מזהם. השימוש בחומרי הבידוד מאפשר חיסכון ניכר באמצעים לחימום או קירור ובכך לחסכון בניצול משאבים כמו חשמל וגז והפחתת זיהום האוויר. לסיום, בבניה מתקדמת נעשה שימוש בחומרי בניה הנחשבים לידידותיים לסביבה כמו עץ, גבס וצמר סלעים ומוצרי בניה ירוקים נוספים.