הנדסת בניין – בנייה ירוקה

תחום הנדסת הבניין הוא תחום המשלב בתוכו מישורים רבים – תחום זה כולל בתוכו תחומי עיצוב ובנייה שונים ומגוונים ביניהם גם בנייה ירוקה. הנדסת בניין היא למעשה הבסיס לכל מבנה, אך בנוסף לה נדרשת גם שיטת הבנייה כאשר ישנם שיטות בנייה שונות, הנובעות מניתוח המעמיק הנעשה ע"י מהנדסי הבניין.

 

הנדסת בניין

הנדסת בניין נכללת בתחום ההנדסה האזרחית כמו תחומי הנדסה אחרים הנכללים בתחום חיי האזרח (הנדסת חקלאות, סביבה וכו'). הנדסת בניין היא תחום המתייחס לעיצוב מבנים מבחינה פיזיקלית ולא מבחינה צורנית. הנדסת הבניין הוא תחום חשוב, ואולי אף החשוב ביותר בכל מה שנוגע לבנייה, והיא נודעת בתחומים רבים הקשורים לעולם הבנייה, לחומרים, לתכונות ההנדסיות של המבנה, הכוחות הפיזיקליים, תנאי השטח ואף אכיפת כללי בטיחות. זאת, בשונה מתחום האדריכלות המתייחס לעיצובו ל הבניין מבחינה חיצוני אסתטית וצורנית ומתייחס לעיצוב החללים במבנה ולעיצובו הכולל.

 

מי שאחראי על יישום התחום הזה בבניית מבנה הוא מהנדס הבניין. עבודתו של מהנדס הבניין היא מורכבת ובעלת אחריות כבדה. מהנדס הבניין נדרש להוציא את עיצובו האדריכלי של המבנה לפועל ולהפוך אותו לגוף גשמי הקיים במציאות המרחבית שלנו. לבסוף גם עליו לתת את אישורו וחותמו לכך שהמבנה עומד בתקנים הדרושים על פי החוק (בין היתר לדוגמא ביצוע פרויקט תמ"א 38 וכו'), מתאים לצרכים שאליהם יועד וכי מיושמים בו כל כללי הבטיחות. מהנדס הבניין הוא זה שאליו מוטלת האחריות לביטחונם וחייהם של המשתמשים במבנה, והוא זה הנושא בנטל האשמה במקרה של תקלות הקשורות למבנה עצמו וכל היוצא בזה.

 

בנוסף, תחת תחום הנדסת הבניין מצויות פעולות הביקורת הנערכות לשם שרידותם ותקינותם של המבנים. ביקרות מבנים היא דבר המתבצע באופן קבוע והוא הכרחי וחשוב ביותר. מהנדסי הבניין הם אלו שנשלחים לבצע את בדיקות התקינות, ולעיתים גם עובדים בשיתוף עם בעלי מקצוע אחרים מתחום הבנייה על מנת לקבוע תמונה מהימנה של תכונות הבניין העדכניות. כמו כן מהנדס הבניין הוא אחראי על בחירת החומרים, חישוב כמויותיהם והעלות שלהם, והאחראי על בחירת שיטת הבנייה המתאימה בה יעבוד הקבלן בהתאם לדרישות הלקוח ולתנאי השטח במקום. מבין השיטות האפשרויות נמצאת שטת הבנייה הירוקה.

 

בנייה ירוקה

בנייה ירוקה, מבוצעת על ידי אדריכל מומחה אשר למד והתנסה באדריכלות ירוקה. הבנייה הירוקה היא  השם שניתן לסוג הבנייה המבוסס על חומרים טבעיים, שמירת הסביבה וניצול משאבי טבע באופן יעיל. במרכזה של הבנייה הירוקה עומדים יתרונות אקולוגיים שונים, שמבטאים את הצורך בשמירה על הטבע והאטת הקצב של התכלות המשאבים המצויים בו. הבנייה הירוקה הפכה לטרנדית במיוחד בשנים האחרונות, אך היא לא עניין אופנתי בלבד, ויש לכך סיבה טובה מאוד- בני האדם אשר חיים בכדור הארץ כבר מאות של שנים משתמשים במשאבי הטבע לצורכיהם, במחשבה שתמיד יהיה לרשתם דיי והותר הצורך, אך בעת בה אנו חיים, אנו עדים להידללות ממשית של משאבי הטבע, ולהרס שכיליונם עלול להביא עמו, לאדם ולכל עולם החי.

לכן, בעקבות תחזיות אשר צפו זאת מראש, נולד הצורך לשמר את הקיים, ולנצל בצורה יעילה יותר את המשאבים על מנת לחסוך בניצול משאבים נוספים, או ביצירת משאבים מלאכותיים שיש להם יכולות להשפיע לרעה על הסביבה ולשחרר פסולת שאיננה מתכלה. כך, במהלך השנים האחרונות, חלחלה התודעה האקולוגית ונפיצותה בקרב האוכלוסייה גדלה, וחלחלה לשאר תחומי החיים השונים. היא באה לידיד ביטוי באופן ברור בתמורות שחלו בתחום הבנייה, ובביסוס תחום הבנייה הירוקה. עקרונות הבנייה הירוקה מתבטאים בכמה אופנים:

 

בנייה אקלימית: שמשמעותה ניצול נכון של תנאי האקלים על מנת להביא לחיסכון בצורך במשאבי אנרגיה מלאכותיים – כמו אנרגיה לשם חימום הבית או תאורה.

בנייה סולארית: המבוססת על ניצול אנרגיית השמש במקום השימוש באנרגיה מלאכותית.

בנייה אורגנית: בה נעשה שימוש בחומרים אורגנים-טבעיים, מעולם הצומח, מתכלים ושאינם מזהמים את הסביבה.

בנייה אקולוגית: בנייה תוך התחשבות בתנאים האקולוגיים בסביבת המבנה לשם ניצול נכון ומינימלי וללא פגיעה בסביבה האקולוגית ובעולם החי והצומח בקרבת המבנה.

בנייה משמרת: שבבסיסה עומד השימור והקיימות, מחזור, שימוש בחומרים ממוחזרים, ואמצעים שכבר קיימים ולא נדרש להפיקם מחדש.

לסיכום – תחום הנדסת הבניין הוא תחום אשר מהווה בסיס חשוב לתחומים נוספים בעולם הבנייה, ולא ניתן לבנות בניין ללא הנדסת בניין הבוחנת תנאים וחומרים, ואשר לבסוף כאמור גם קובעת את השיטה שבה ייבנה הבניין.